FREDRIK HELANDER:    KONSTPROJEKT   |    CV   |    I MEDIA   |    SAMARBETEN
Konstnär okänd     God smak     1980-tals arkitektur     Skog     Slagfält     Vera     Projekt Kolonin     Sjörövaren     Svenska Landscapes

KONSTNÄR OKÄND – EN INTRODUKTION

På en auktion köpte jag för en billig penning ett kompetent, abstrakt konstverk från ca 1920. Det var gjort av en begåvad, men okänd, konstnär - därav det låga priset. Det fanns dock en signatur - OP. Men vem var denna begåvade och intressanta konstnär? Jag ville lära känna personen bakom verket och få svar på mina frågor. Vem var konstnären? Hur levde och verkade hen? Hur kom verket till? Kan jag bli hen, kan hen bli jag?

Jag inledde ett forskningsprojekt för att återskapa OP:s konstnärskap. Jag gick in i rollen som OP och utgick ifrån de kända fakta som fanns kring verket. Jag satte mig in tidens tankar och det sammanhang som konstverket torde ha tillkommit i. I projektet har jag skapat ett nytt liv till OP - en familj, vänkrets, utbildning och karriär. Jag har även skapat verk i OP:s anda under perioden 1913-1937. Under arbetet har OP kommit till liv och ibland är det nästan svårt för mig att avgöra om berättelsen och OP är fiktion eller verklighet. Utifrån det liv och sammanhang jag skapat åt OP har jag inte kunnat bestämma om OP var en kvinna eller man.

Det jag kom fram till i mitt arbete var att konstnären OP var ett barn av sin tid. Hen levde ett intensivt, socialt och internationellt liv. Hen levde och verkade i Sverige, Tyskland, Frankrike och i Sovjetunionen. Som konstnär var OP öppen för allt nytt, nyfiken och orädd. Genom skolor och konstnärsvänner tog OP till sig nya uttryck och konstnärliga riktningar. OP:s konst har influenser av kubism, suprematism, konstruktivism, dadaism och även realism i slutet av karriären. OP blandade ofta dessa ismer, vilket var vanligt bland konstnärer vid den här tiden. I OP:s fall är kanske inte den egna stilen så tydligt - utan hens konstverk visar starka influenser av konstnärsvänner som Franciska Clausen, El Lissitskij och Moholy-Nagy. I utställningen följer vi OP från födseln i Malmö 1899 tills hen försvinner ur historien 1937 i Moskva. Utställningen visar en retrospektiv med ett fyrtiotal verk och en levnadsbeskrivning i ord och bild, samt en återskapad ateljémiljö från Stockholm 1936.



ATELJÉN 1936

Ateljémiljön visar OP:s ateljé och hemmiljö i Stockholm, året innan flytten till Moskva 1937. OP hade en skral ekonomi under sina sista år i Stockolm (1932-1937). Under dessa år bodde och verkade hen i en enrummare på Karduansmakargatan 4 i Klarakvarteren, där rummet fungerade som både ateljé och bostad.

I rummet ses arbetsmiljön med bl.a. OP:s arkitektritbord, fältstaffli, konstnärsmaterial och pågående skisser. I skrivmaskinen ses ett brev som skrivs av OP, ett svar till vännen El Lissitskij som har bett OP att flytta till Moskva. På väggarna i vardagsrummet finns verk av OP:s vänner som hen hade bytt verk med under åren.

Läs SvDs recension av Konstnär okänd


© 2018 Fredrik Helander     info @ fredrikhelander.se     +46 (0)70-401 21 34